Classical Numismatics Discussion
  Welcome Guest. Please login or register. 10% Off Store-Wide Sale Until 2 April!!! Explore Our Website And Find Joy In The History, Numismatics, Art, Mythology, And Geography Of Coins!!! Expert Authentication - Accurate Descriptions - Reasonable Prices - Coins From Under $10 To Museum Quality Rarities Welcome Guest. Please login or register. 10% Off Store-Wide Sale Until 2 April!!! Explore Our Website And Find Joy In The History, Numismatics, Art, Mythology, And Geography Of Coins!!! Support Our Efforts To Serve The Classical Numismatics Community - Shop At Forum Ancient Coins

New & Reduced


Author Topic: Rengöring silver  (Read 3467 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Daniel T-bo

  • Praetorian
  • **
  • Posts: 48
Rengöring silver
« on: January 23, 2014, 04:30:27 pm »
Jag är intresserad av att buda hem en
Akragas Didrachm, det är två exemplar jag
funderar på. Det ena är billigare,runt halva priset just nu men har
ganska mycket smuts(svart)
Finns det någon risk med att försöka ta bort det?
Vad skall man använda på silver, till att börja med?
Myntet vore mycket trevligare enligt mig om det gick att ta bort, det skulle bli riktigt fint.
Det är en känd handlare som har myntet, är det okej och höra vad de tror eller är det
mest troligt att de själva gjort rent om de ansåg det möjligt?

Offline Arados

  • Comitia Curiata
  • Procurator Monetae
  • Caesar
  • *****
  • Posts: 1717
Re: Rengöring silver
« Reply #1 on: January 24, 2014, 06:01:07 am »
Du nämnde att myntet är väldigt smutsigt, det är svårt att avgöra från en bild hur mycket smuts som sitter fast men jag personligan rekommenderar dig att lägga myntet i blöt flera timmar i citronsaft(lemon juice). Sedan rengöra med en tandborste, skölj med vatten och torka med mjuk papper. Jag ser ingen risk om det är bara smuts på ytan. Det finns andra metoder men om du köpa myntet prova citronsaft först och återkom med resultatet. Det skulle vara kul att ser både för och efter bild.
Det är inte många mynt handlare som lägger tid på rengöring, de ser värdet på myntet och det är vi köpare som normalt måste bedöma om det finns läge för kunna förbättra utseende med att göra ett sådant ingrepp !

Lycka till Daniel. +++

Arados


Offline Daniel T-bo

  • Praetorian
  • **
  • Posts: 48
Re: Rengöring silver
« Reply #2 on: January 25, 2014, 05:15:56 pm »
Jag vann auktionen idag.
Så bilder kommer jag ordna.
Lee har erbjudit sin hjälp också.
Man är lite nervös att göra fel när man aldrig har rengjort ett mynt tidigare.

Offline Arados

  • Comitia Curiata
  • Procurator Monetae
  • Caesar
  • *****
  • Posts: 1717
Re: Rengöring silver
« Reply #3 on: February 01, 2014, 01:12:52 am »
Jag vann auktionen idag.
Så bilder kommer jag ordna.
Lee har erbjudit sin hjälp också.
Man är lite nervös att göra fel när man aldrig har rengjort ett mynt tidigare.

Lee är otroligt engagerad och kunnig, jag vänder mig alltid till honom gällande rengöring av problematiska mynt.  +++

Offline Daniel T-bo

  • Praetorian
  • **
  • Posts: 48
Re: Rengöring silver
« Reply #4 on: February 02, 2014, 05:24:59 pm »
Bilder före rengöring kommer om några dagar myntet är på väg in.
Sen får vi se om vad ni säger om det bara är att köra på med citronjuice eller om det är bäst att Lee tittar på det innan.

 

All coins are guaranteed for eternity