Classical Numismatics Discussion
  Welcome Guest. Please login or register. 10% Off Store-Wide Sale Until 2 April!!! Explore Our Website And Find Joy In The History, Numismatics, Art, Mythology, And Geography Of Coins!!! Expert Authentication - Accurate Descriptions - Reasonable Prices - Coins From Under $10 To Museum Quality Rarities Welcome Guest. Please login or register. 10% Off Store-Wide Sale Until 2 April!!! Explore Our Website And Find Joy In The History, Numismatics, Art, Mythology, And Geography Of Coins!!! Support Our Efforts To Serve The Classical Numismatics Community - Shop At Forum Ancient Coins

New & Reduced


Author Topic: Fullständig novis ställer frågor  (Read 7279 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Hakan S

  • Praetorian
  • **
  • Posts: 19
Fullständig novis ställer frågor
« on: September 17, 2017, 02:43:00 pm »
Hej
Som rubriken antyder är jag fullständig novis inom området men har alltid haft ett intresse för historiska föremål. Läste en bok om romerska riket för min 6-åriga son och efter lite undersökning klickade vi hem en lot med orengjorda "romerska" mynt. Citationstecknen är där för att jag i all ödmjukhet måste erkänna att jag inte har kompetensen att avgöra om de är the real deal. Hoppas klart på det!

Ska försöka lägga upp lite bilder men är ny här på forumet och har inte riktigt koll på allt.

Målsättningen i stort är att rengöra mynten enligt konstens alla regler för att sedan försöka fastställa vad det är för mynt jag lyckats rengöra. Jag är inte intresserad av värde utan är fascinerad av historiken i föremålen.

Första frågan är om det är något som tyder på att delar av mynten är moderna förfalskningar? Svaret avgör om nedanstående frågor blir relevanta  :)

RENGÖRING
Jag har googlat, kollat Youtube och läst alla "101" här på forumet om hur man bör/kan gå till väga. Har förstått att det inte råder koncensus men jag har i alla fall bildat mig en uppfattning.

Mikroskop: Är beställt! Lika bra att gå all in direkt! 6x-50x med 100mm arbetsavstånd borde funka. Har tolkat det som att 5x-15x förstoring är det område som är vettigt att jobba i.

Tänkte köpa två lampor med böjlig hals då mikroskopet inte ha inbyggd belysning. Vad ska jag tänka på gällande belysningen? Varmt, kallt, led, halogen? Vilket ljus passar för rengöring?

Verktyg: Har beställt 2 "pin vice". Kan inte hitta vad dessa heter på svenska. Handborr är det närmsta jag kommit.
Har även beställt tandläkarborr (Dental Diamond burs) gula så spetsiga jag kunde hitta.
Tänkte beställa (surgical needle) att rengöra de minsta skrymslen på mynten. Finns i olika diameter men tänkte att den minsta d= 0,8mm borde vara bra. Eller?? Ska jag satsa på en större diameter?

Destillerat vatten är inhandlat.

Läste här på forumet att wd40 gick bra på koppar/bronsmynt men har också lästa att man ska undvika kemikalier! Vad säger ni?

Ungefär hur länge tycker ny att myntet ska ligga i destillerat vatten innan man går igång under mikroskopet? 1 dag, 1 vecka, mer?

Efter tålamod och mycket pilljobb säger vi att myntet är rent. Ska man köra myntet i ugnen för att torka det ordentligt?

Använder ni vax eller olja (eller ingenting) för att "försegla" myntet efter rengöring?

Jag ska försöka lägga upp bilder på det jag köpt i nästa post.

Vore ytterst tacksam för tips på vilka av mynten som är "bra nog" för rengöring och vilken nivå som anses hopplös att ge sig på.

El del av mynten är hårdhänt rengjorda så att bar metall är synlig i alla högpunkter (var så när jag köpte mynten). Har förstått att det är fel och patinan måste bibehållas intakt för att ha intresse. Dessa mynt har en fet yta så någon form av vax/olja.

Hoppas på återkoppling men ser att senaste posten i detta rum är från Januari.

Tack på förhand

Håkan


Offline Hakan S

  • Praetorian
  • **
  • Posts: 19
Re: Fullständig novis ställer frågor
« Reply #1 on: September 17, 2017, 03:12:45 pm »
Dessa tycker jag verkar vara bäst kandidaterna till att rengöra.
Vad tycker ni?

Offline Hakan S

  • Praetorian
  • **
  • Posts: 19
Re: Fullständig novis ställer frågor
« Reply #2 on: September 17, 2017, 03:16:35 pm »
Dessa ser ut att vara lite hårdhänt Rengjorda. Är också infettade/vaxade.

Eller är det moderna kopior med svart skoputs på?

Offline Arados

  • Comitia Curiata
  • Procurator Monetae
  • Caesar
  • *****
  • Posts: 1717
Re: Fullständig novis ställer frågor
« Reply #3 on: October 16, 2017, 07:52:17 am »
Hej Håkan,

Välkommen till FORVM.

Jag ser ingen kopia bland dina mynt och alla verkar vara äkta.

Jag rekommendera att undvika rengöringen på alla, många av dina mynt har en jättefin patina, personligt skulle jag rengöra följande mynt (ser nedanstående bild) ?

WD40…helst inte, det räcker med destillerat vatten. Låt dina mynt ligger i vattnat 1 till 2 veckor och sedan torka av dem, använd gärna en tandborste för att få bort lösa smuts. Har tålamod, du kanske måste repetera processen flera gånger.

Använd renaissance vax när klart.

Som sagt, många av dina mynt är bra som de är.

Lycka till.

Offline Hakan S

  • Praetorian
  • **
  • Posts: 19
Re: Fullständig novis ställer frågor
« Reply #4 on: October 23, 2017, 03:25:31 pm »
Hej Martin

Tack ska du ha.

Jag har börjat i andra änden med att försöka identifiera mynten först. På så sätt kanske jag lär känna de vanliga motiven och kan undvika att skada de mynt jag ska rengöra.
Provade att rengöra de "vaxade" mynten med aceton och då visade sig både smuts och delvis patina. Även om de är hårdhänt rengjorda med dremmel eller liknande så är de bra att lära sig att identifiera mynten då en hel del bokstäver kan utläsas.
Att U skrivs som V har jag förstått. Dock undrar jag om det finns något bra ställe att se bilder på hur bokstäverna vanligen avbildas på romerska mynt. Har svårt att se skillnad på A,H och E, F, med flera när mynten är slitna. Har du något tips på något sådant online?
Är det någon referensbok du kan rekommendera till en nybörjare? RIC, SEAR? Såg att de kostar en hel del och ska prova på biblioteket först.

Håller med om att en del av mynten ser bra ut och de har jag för avsikt att vänta med. Fick med en hel del "skrot" som jag tänkte prova mig fram med mina verktyg och mikroskopet. Både nålen och tandläkarslipen fungerar bra.

 

Offline Arados

  • Comitia Curiata
  • Procurator Monetae
  • Caesar
  • *****
  • Posts: 1717
Re: Fullständig novis ställer frågor
« Reply #5 on: October 24, 2017, 04:21:14 am »
Håkan,

Om du klicka på ikonen (eller ordet) Numiswiki i huvudrubriken hitta du hjälpmedel gällande romerska mynt. Jag också rekommendera följande webbsida där du kommer att lära dig massor på kort tid.

https://www.forumancientcoins.com/numiswiki/view.asp?key=Helveticas%20ID%20Help

Jag är inte djupt insatt i den romerska riket och mynt men en snabb sökning på Ric och Sear ger många träff på nätet.

Om vissa mynt är svåra att identifiera, ladda upp bilder med vikt & mått på "identification board eller "Roman Coins".

Martin

 

All coins are guaranteed for eternity