Classical Numismatics Discussion
  Welcome Guest. Please login or register. 10% Off Store-Wide Sale Until 2 April!!! Explore Our Website And Find Joy In The History, Numismatics, Art, Mythology, And Geography Of Coins!!! Expert Authentication - Accurate Descriptions - Reasonable Prices - Coins From Under $10 To Museum Quality Rarities Welcome Guest. Please login or register. 10% Off Store-Wide Sale Until 2 April!!! Explore Our Website And Find Joy In The History, Numismatics, Art, Mythology, And Geography Of Coins!!! Support Our Efforts To Serve The Classical Numismatics Community - Shop At Forum Ancient Coins

New & Reduced


Author Topic: Sandby Borg Myntet  (Read 6223 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Arados

  • Comitia Curiata
  • Procurator Monetae
  • Caesar
  • *****
  • Posts: 1717
Sandby Borg Myntet
« on: August 19, 2014, 03:45:20 am »
Uppföljande till guldfyndet på Öland, här har ni flera bilder på denna facinerande och viktig upptäckten.

Tack för upplysningen Masis. +++

Bilder nedan är som följande, 1: Tidig fotograf av myntet; 2: Utgrävningen; 3: Sandby Borg sett från luften; 4:  Animerad syn av Sandby Borg.

http://www.svenskhistoria.se/default.aspx?newsid=4349

Nedanstående länken ge inblickar i människornas vardagsliv på Öland (Sandby Borg) under romarriket.

http://www.sandbyborg.se/sandby-borg-i-vaumlrlden.html

Arados



Offline Daniel T-bo

  • Praetorian
  • **
  • Posts: 48
Re: Sandby Borg Myntet
« Reply #1 on: September 29, 2014, 01:36:42 pm »
Trevlig och spännande läsning. 1,3% är utgrävt undrar vad mer som döljer sig under marken.

Offline Arados

  • Comitia Curiata
  • Procurator Monetae
  • Caesar
  • *****
  • Posts: 1717
Re: Sandby Borg Myntet
« Reply #2 on: September 30, 2014, 03:33:29 am »
Hej Daniel,

Jag hittade nedanstående som Pierre Petersson (Arkeolog) skrev i sin blogg "Arkeologi och historia i Möre och Kalmarsundsregionen" september 2010.



Att Öland är en aldrig sinande källa till spektakulära fynd bevisas med jämna mellanrum. Och nu har det hänt igen. När de misstänkta spåren av plundrare upptäcktes beslöt Länsstyrelsen i Kalmar om arkeologiska efterundersökningar med metalldetektor. Uppenbarligen fick plundrarna inte med sig de godbitar som jorden nu visat sig dölja.

I ett pressmeddelande tillkännagav Länsstyrelsen i dag att man bland annat hittat sex stycken så kallade reliefspännen. Dessa praktföremål tillverkades under folkvandringstid, en del av järnåldern som inföll mellan ca 400-550 e Kr. Spännen av den här typen har tillverkats på Öland, men även på annat håll, bl a på Gotland och i Mälardalen. De nu aktuella spännena har enligt preliminära uppgifter sitt ursprung såväl på ön som på annat håll. De människor som bar dessa spännen tillhörde samhällets yttersta elitgrupper och de understryker Ölands särställning som ett av den tidens rikaste områden i Skandinavien politiskt, ekonomiskt och kulturellt. I pressmeddelandet står vidare att spännena lagts ner på flera ställen i borgen, troligen där hus en gång har stått, "tillsammans med flera andra praktföremål av brons, silver och guld". Det sista antyder att det finns fler godbitar som ännu inte offentliggjorts. Så småningom kommer föremålen säkert att bli föremål för ingående studier och förhoppningsvis publiceras resultaten också framöver.

I syfte att förebygga plundring av fornlämningar har Länsstyrelsen också initierat ett projekt i samarbete med länsmuseum, hembygdsförbund med flera där man ska försöka spåra och ta till vara föremål under kontrollerade former. Detta kommer att inledas nu under hösten. Och än lär den öländska myllan gömma på många överraskningar. Kanske kan några av dem med det här projektet komma forskning och allmänhet till del i stället för att försvinna genom giriga händer.

Fyra av de sex exklusiva reliefspännena. Sedan tidigare är bara 60 dylika kända i Sverige.

(foto: Max Jahrehorn, Kalmar läns museum)


Offline Daniel T-bo

  • Praetorian
  • **
  • Posts: 48
Re: Sandby Borg Myntet
« Reply #3 on: September 30, 2014, 04:27:23 pm »
"I syfte att förebygga plundring av fornlämningar har Länsstyrelsen också initierat ett projekt i samarbete med länsmuseum, hembygdsförbund med flera där man ska försöka spåra och ta till vara föremål under kontrollerade former. Detta kommer att inledas nu under hösten. Och än lär den öländska myllan gömma på många överraskningar. Kanske kan några av dem med det här projektet komma forskning och allmänhet till del i stället för att försvinna genom giriga händer."

Det var på tiden man tar tag i detta, sen tycker jag samtidigt att det är tråkigt att så mycket bara hamnar i lådor på museer.
Saknar objekten intresse för forskning så borde de säljas på öppna marknaden, tex ett mynt borde det ju räcka att man registrerar, då det oftast är mer eller mindre kända mynt som hittas.

Finns mycket i marken i kommunen vi bor i också, har för mig att en bonde på Munsö hittade närmare 90 byzantiska guldmynt under 60-talet tror jag det var och mer finns det.  Borde dras igång något liknande projekt här också på mälaröarna.

Offline Arados

  • Comitia Curiata
  • Procurator Monetae
  • Caesar
  • *****
  • Posts: 1717
Re: Sandby Borg Myntet
« Reply #4 on: October 01, 2014, 03:10:56 am »
Jag håller med dig, det är oerhört tråkig att de flesta fynd hamnar ju i lådor inlåst i ett mörkt dammigt rum. Och med all sannolikt kommer inte att se dagsljuset inom vår livstid.

Finns mycket i marken i kommunen vi bor i också, har för mig att en bonde på Munsö hittade närmare 90 byzantiska guldmynt under 60-talet tror jag det var och mer finns det.  Borde dras igång något liknande projekt här också på mälaröarna.

Jag har faktisk gått på funderingar länge kring alla möjliga föremål som ligger kvar i marken på Ekerö, så igår skickade jag iväg en ansökan för att använda metalldetektor på Ekerö. Troligtvis bli jag nekad men det är värt ett försök.

Så här skrev jag till länsstyrelsen i Stockholm.



Ansökan för tillstånd att använda metalldetektor i Stockholms Län.

Hej,

Mitt namn är XXX och jag vill ansöka om att få använda metalldetektor i Stockholms Län. Jag är i första hand ute efter sentida föremål och järnmeteoriter. Men, jag skulle också vilja ha tillståndet för att detektera på badstränder när badsäsongen är sl*t . Jag är insatt i vilka regler som gäller beträffande detektering och kommer naturligtvis att kontrollera på kartan så att jag inte befinner mig på platser som är skyddade. Skulle jag mot förmodan springa på något som ser konstigt ut anmäler jag detta till Er. Jag har tagit fram karta över Ekerö kommunen, vilka bifogas.

Vad beträffar metallprospektering är jag intresserad av ett område som sträcker sig från Ekerö Sommarstad till Bona på Munsö enligt bifogad markerad karta. Jag finner det inte omöjligt att under ett fem års tid hinna med att prospektera de områden som jag ansökt om.

Vore tacksam om ni kunde behandla denna ansökan så snart som möjligt.

Tack på förhand


Vad tycker du Daniel ?


P.S Visst var du medlem i SNF ?

Offline Daniel T-bo

  • Praetorian
  • **
  • Posts: 48
Re: Sandby Borg Myntet
« Reply #5 on: October 01, 2014, 04:36:31 pm »
Jag är medlem i SNF och troligtvis snart också Stockholms myntklubb, ska dit nästa möte om det inte krockar med annat.

Jättekul om du får tillstånd.
Under semestern satt jag mycket och funderade på om jag skulle skicka in en ansökan själv.
Måste man inte även ha tillstånd från markägare?
Är nog svårt att få tillstånd här på öarna, tror det är enklare att välja ut ett mindre område som inte är med på fornsök.

Har du skaffat detektor?

lite tips
http://www.metalldetektor.se/se/metall/tillstand_faq.html

Offline Arados

  • Comitia Curiata
  • Procurator Monetae
  • Caesar
  • *****
  • Posts: 1717
Re: Sandby Borg Myntet
« Reply #6 on: October 02, 2014, 03:41:54 am »
Jag är medlem i SNF och troligtvis snart också Stockholms myntklubb, ska dit nästa möte om det inte krockar med annat.

Om du vill har sällskap på nästa SNF möte i oktober då hänger jag gärna på. Jag hittar väldigt lite på nätet gällande Stockholms myntklubb, bara att de befinner sig i Farsta. Har du mer information om föreningen (klubben) ?

Jättekul om du får tillstånd.
Under semestern satt jag mycket och funderade på om jag skulle skicka in en ansökan själv.
Måste man inte även ha tillstånd från markägare?

Skicka in en ansökan Daniel, troligtvis har vi högre chans om två personer har ansökt tillstånd i samma område.

Där jag bo är markägare Skytteholms golf och en känd riksdagsman.

Är nog svårt att få tillstånd här på öarna, tror det är enklare att välja ut ett mindre område som inte är med på fornsök.

Jag får hålla tummarna att personen som behandlar ärenden är på toppen humor, annars blir det bara sökningar på egen tomt.  ;)

Har du skaffat detektor?

lite tips
http://www.metalldetektor.se/se/metall/tillstand_faq.html

Jag och Lee S köpte en metalldetektor för två år sedan, så har hunnit söka på egen gräsmattan. Allt jag har hittat är rostiga sängfjädrar och en 50 öring. Om tillståndet bli godkänt, då investera jag i en metalldetektor av proffskvalitet som ger hög känslighet.

Tack för tipset, det var där jag hittade texten som jag har använda i min ansökan.

Offline Daniel T-bo

  • Praetorian
  • **
  • Posts: 48
Re: Sandby Borg Myntet
« Reply #7 on: October 02, 2014, 04:41:24 pm »
Stockholms myntklubb de jobbar med ny hemsida.
Nästa möte är 21 oktober kl.18.00, klubblokalen ligger vid Nybohovsgränd 17, Liljeholmen tänkte åka dit, vore kul om du följer/kommer med.
På programmet vid mötet är "övning" avseende kvalitetsbedömning och en liten auktion, kan maila över den infon jag har fått?

SNF mötet vore det trevligt att göra sällskap på.

Skall kanske börja planera igen för en ansökan.
Vad har ni för metalldetektor nu?







Offline Arados

  • Comitia Curiata
  • Procurator Monetae
  • Caesar
  • *****
  • Posts: 1717
Re: Sandby Borg Myntet
« Reply #8 on: October 03, 2014, 05:55:07 am »
Liljeholmen - Farsta, så långt bort var jag inte.  ;D

Skicka gärna över infon och annat som du tycker att jag behöver att veta innan mötet, tacksam.

Minnet är bra men kort, Lee...vad har vi för metalldetektor ?

jag tror att Lee S var också intresserad att följer med till SNF mötet, ska prata med honom en gång till om han inte svara direkt här.


Offline Daniel T-bo

  • Praetorian
  • **
  • Posts: 48
Re: Sandby Borg Myntet
« Reply #9 on: October 09, 2014, 01:48:18 pm »
Mailade igår,hoppas det fram.

Offline Arados

  • Comitia Curiata
  • Procurator Monetae
  • Caesar
  • *****
  • Posts: 1717
Re: Sandby Borg Myntet
« Reply #10 on: October 09, 2014, 02:20:28 pm »
Mailade igår,hoppas det fram.

Jag har inte hunnit läsa än Daniel, jag hör av mig senare i veckan.

Tack för infon.

 

All coins are guaranteed for eternity